Restauratie 120 jaar oude, monumentale perronkappen Groningen | SpoorPro.nl

2022-07-22 17:46:17 By : Ms. xiao Han

De ruim 120 jaar oude monumentale perronkappen op station Groningen, zijn tijdelijk verwijderd en worden nu gerestaureerd in twee loodsen in het West-Friese Obdam. ProRail wilde zoveel mogelijk historische materialen behouden, maar de kappen moeten ook geschikt zijn om de komende honderd jaar weer in Groningen te staan.

Anton Rail & Infra demonteerde in opdracht van ProRail in 2020 de hoge perronkappen ter hoogte van het stationsgebouw. De perronkappen werden gedemonteerd in ‘treinvrije’ periodes. Ze gingen op transport van Groningen naar Leeuwarden, waar de oude verflagen werden verwijderd. Vervolgens werden ze naar Obdam vervoerd, voor grootschalig onderzoekswerk. De conditie van ruim 300 stalen elementen moest worden geïnventariseerd, gemeten en berekend.

De kapconstructies waren er slechter aan toe dan vooraf was voorzien. De verflaag maskeerde dat. Toen die was verwijderd was het staal op sommige plekken niet meer zo dik te zijn als gedacht. Een tegenslag, het aantal herstelpunten verdubbelde. Er volgde overleg met de betrokken de partijen om de staalconstructie zo te herstellen dat hij sterk genoeg is en toch zijn monumentale aanblik behoudt. Er zijn drie proefspanten gemaakt. In januari is het herstel van de constructie van start gegaan.

Een deel van de gietijzeren kolommen waar de kappen op rusten, moet vernieuwd worden. Die worden nagemaakt in een mal, waar gietijzer in wordt gegoten. Bepaalde onderdelen van de kap worden volledig vernieuwd, zoals de luifeltjes aan het uiteinde van de perronkappen. Die zijn verdwenen vanwege de komst van hogere treinen, maar worden nu uit het archief nagemaakt op basis van tekeningen en terug geplaatst.

Als onderdelen hersteld zijn, worden ze geconserveerd om ze te beschermen tegen invloeden van buitenaf en de juiste kleur te geven. Daarna zijn ze klaar om terug naar Groningen te gaan. Maar voor de terugplaatsing, moeten de consoles van Belgisch hardsteen aan het stationsgebouw worden hersteld. Ook komen er nieuwe goten. De werkzaamheden worden afgestemd met aannemer Strukton, die verantwoordelijk is met de bouw van de ondergrondse voetgangerspassage, fietstunnel en fietsenstalling.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Meld je gratis aan en ontvang wekelijks het laatste nieuws direct per e-mail.